חיברות


חיברות- תהליך שבמסגרתו הפרט רוכש את מקומו בחברה על־ידי למידת ערכים ודרכי התנהגות מקובלים למרות שהאדם ממשיך לנכס נורמות שונות במשך כל חייו, תהליך החיברות המוקדם הוא המשמעותי ביותר. הוא מתרחש באמצעות שני סוכנים ראשיים, ההורים ואמצעי התקשורת, המייצרים יחד תמונת עולם שממנה הילד לומד על החברה. הורים רבים סומכים על סרטי דיסני כמקור שממנו שואבים ילדיהם נורמות ערכיות, ולכן סביר שאולפני דיסני מהווים סוכן חיברות מרכזי עבור צופיהם הצעירים, המעצבים את תפיסת עולמם בעזרת המסרים שהם סופגים מהסרטים של אולפנים אלה. לפיכך האופן שבו בוחרים היוצרים באולפני דיסני לתווך נושא מורכב וטעון כמו קבלת תרבויות אתניות השונות מהתרבות המערבית, שהיא התרבות הדומיננטית בעולמנו, מהותי ביותר לגבי הדרך שבו יבינו אותו צופים צעירים.

קישור לעבודה- יוצרי האולפנים השתדלו להפוך את התרבות האתנית מגורם זר ומרתיע עבור הצופה המערבי הצעיר לגורם ידידותי ומזמין, וזאת באמצעות דמויות מתווכות חביבות, שעיצבו את תפיסת אותו עולם "אחר" כעולם שעמו ניתן להזדהות. כך הערך המרכזי שעמו יוצא הצופה הוא אמביוולנטי: צריך אמנם לקבל את השונה, אך למעשה יש לקבלו רק אם הוא דומה למערבי. ייתכן שבעידן שלנו, המאופיין בגלובליזציה ובהפצה של דימויים מערביים לכל רחבי העולם, מהלכם של אולפני דיסני איננו אלא חלק מהרוח הכללית של הטמעת ייצוגי המערב במוצרי תרבות באשר הם. אולם כתאגיד סרטים דומיננטי וסוכן חיברות משפיע, האופן שבו דיסני בוחר לתווך ייצוגים אתניים וסיפורים היסטוריים או עממיים הדנים בתרבויות שונות, משפיע על האופן שבו הם נתפסים בקרב הקהל הצעיר הצופה בסרטיו ונחרטים בזיכרון הקולקטיבי. עבור הילד המערבי הצופה בסרטי דיסני, ייתכן שפעולת הדמויות המתווכות מוצלחת, שכן הוא לומד לקבל אנשים מכל העולם, גם אם אינם נראים כמוהו. מסר זה מועבר ביעילות כשמראים לו שה"אחר" בעצם אינו שונה ממנו כל־כך, ושתפיסת העולם המקובלת עליו קיימת גם בתרבויות שהיו עשויות להרתיע אותו בנסיבות אחרות. אולם כפי שניתן היה לראות במחקר ההתקבלות של סרטי דיסני, הילד המערבי הוא אולי הצופה העיקרי שאליו מכוון תאגיד דיסני, אך אין זה הקהל היחיד שצופה בסרטיו. עבור צופה צעיר שאינו מערבי, ייצוג תרבותו בסרטי דיסני מלווה ביחס אמביוולנטי: מצד אחד גאווה על עצם הייצוג בכלל היצירות שמציג, מצד שני הנצחה של עמדת נחיתות בגין ייצוג תרבותו ה"אחרת" ככפופה או כמשנית לזו המערבית, "כליאה באובייקטיביות של האחר".


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה